سرور اختصاصی چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

what-is-dedicated-hosting-300x168

سرور اختصاصی را به طور ساده می توان یک سیستم کامپیوتری مستقل شامل: هارد، رم، سی پی یو و … در نظر گرفت.

این منابع کاملاً مستقل می باشد و با هیچ منابع دیگر به اشتراک گذاشته نمی شوند.

شما با تهیه یک سرور اختصاصی به صورت کامل سخت افزار را در اختیار خواهید داشت و می توانید بصورت فیزیکی آن را کنترل، ریبوت و کنترل نمایید و سیستم عامل دلخواه و یا حتی مجازی ساز را روی آن نصب کنید.

آیا نیاز شما سرور اختصاصی است؟

پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است ولی با توجه به تخمین منابع مصرفی و مورد یک وبسایت و رشد آن در آینده می توان به این سوال پاسخ داد.

تصور غلط و رایج در مورد سرور اختصاصی این است که قدرتمند تر از یک سرور مجازی است در حالیکه همیشه این چنین نیست. در اغلب موارد یک سرور مجازی ساخته شده آخرین و قوی ترین سرور بهتر از یک سرور اختصاصی ضعیف و ارزان قیمت پاسخ می دهد.

در بیشتر موارد توصیه می گردد قبل از تهیه سرور اختصاصی بودجه و آینده نگری کامل در مورد کاربری سرور و مدیریت آن در نظر بگیرید، مدیریت سرورهای مجازی راحت تر و هزینه آن کمتر است و اغلب شرکت های کوچک برای میزبانی خرد از سرور مجازی استفاده می کنند و در صورت قانع کردن خود سراغ سرور اختصاصی می روند.

قبل از تهیه سرور اختصاصی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع سرور: انتخاب و تهیه سخت افزار سرور با توجه به بودجه و کاربری آن

امنیت سرور: استفاده از فایروال های سخت افزاری و یا نرم افزاری همانند CSF برای بستن پورت های باز و اعمال قوانین امنیتی

سیستم عامل: انتخاب و نصب سیستم عامل های لینوکسی و ویندوزی شامل Cent os ، Cloud Linux ، Windows server 2012 و …

هارد دیسک: استفاده از هارد دیسک های Enterprise یا SSD پرسرعت، استفاده از رید سخت افزاری و نرم افزاری برای افزایش سرعت و امنیت داده ها

پهنای باند: انتخاب سرعت پورت آپلینک مناسب با توجه به نیاز سرور و میزان انتقال داده ها

نرم افزار: انتخاب و نصب کنترل پنل برای مدیریت منابع بصورت نرم افزاری همانند Cpanel ، Direct Admin ، Plesk  و …

مدیریت سرور

استفاده از خدمات مدیریت سرور مستلزم پرداخت هزینه اضافی به دیتاسنتر و یا شرکت هاستینگ می باشد، توصیه می گردد برای برقراری امنیت بیشتر از یک مسئول فنی سرور به جهت مدیریت سرور استفاده شود.

خدمات نگهداری و پشتیبانی سرورها بصورت مدیریت شده کامل، نیمه مدیریت شده و مدیریت نشده ارائه می شود، انتخاب هر مورد به تناسب هزینه در بر خواهد داشت.

سرور با مدیریت کامل: نظارت، به روز رسانی نرم افزار، راه اندازی مجدد، نصب وصله های امنیتی و ارتقاء سیستم عامل می شود.

سرور مدیریت شده: شامل سطح متوسط از مدیریت، نظارت و به روز رسانی می باشد.

سرور نیمه مدیریت شده: شامل نظارت منظم و نگهداری می باشد. مشتریان عملیات و وظایف بر روی سرور اختصاصی، و بهتر است به کسانی که می دانند آنچه انجام می دهند مناسب است.

سرور مدیریت نشده: سرور شامل مدیریت و بروزرسانی نرم افزاری نمی شود و هیچ هزینه ای نیز از شما بابت آن اخذ نمی شود ولی در تمام موارد باید توسط خود شما مدیریت انجام شود که مستلزم داشتن دانش فنی بالا می باشد.

تهیه نسخه پشتیبان

یکی از مهمترین موارد در بحث میزبانی تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات می باشد، این امکان وجود دارد که هر لحظه سرور بصورت فیزیکی دچار مشکل شود، سرور مورد نفوذ قرار گیرد و اطلاعات خواسته یا ناخواسته حذف یا ویرایش شود، در این حالت نسخه پشتیبان به فریاد شما خواهد رسید! در سرورهای اختصاصی تهیه نسخه پشتیبان نیز اغلب بر عهده خودتان خواهد بود و بهتر است با استفاده از کنترل پنل نصب شده بر روی سرور و با توجه به حساسیت اطلاعات میزبانی شده به تهیه نسخه پشتیبان بصورت دوره های روزانه، هفتگی و ماهانه اقدام کنید.

در اغلب موارد دیتاسنتر یک فضای خالی در سرور دیگر به شما ارائه می کند که می توانید جهت نگهداری نسخه های پشتیبان استفاده کنید.

اغلب با راه حل هایی که در نهایت به امنیت بیشتر سرور  و اطلاعات شما منجر می شود هزینه های پرداختی نیز بیشتر می شود.

 

معمولاً میزبانی وب و اجاره سرور در محل دیتاسنتر و بصورت اجاره سرور اختصاصی بصورت ماهانه، اجاره به شرط تملیک و یا کلو کیشن ارائه می گردد.

هزینه های سرور اختصاصی

اجاره سرور اختصاصی (ماهانه)

هزینه سرور اختصاصی بصورت ماهانه از مشتری اخذ می گردد و مشتری فقط تا زمانی که هزینه سرور را پرداخت نماید مالک آن خواهد بود، اگر سرور خراب شود و مشکلی بصورت سخت افزاری پیش بیایید با هزینه دیتاسنتر برطرف و یا تعویض می گردد.

اجاره سرور اختصاصی (به شرط تملیک)

هزینه سرور اختصاصی بصورت ماهانه از مشتری اخذ می گردد و میزبان آن کمی بیشتر از ماهانه است و پس از مدت زمان مثلاً ۱۲ تا ۳۶ ماه صاحب سرور خواهد بود و پس از آن باید فقط هزینه نگهداری سرور را بصورت یونیت به دیتاسنتر پرداخت کند.

اجاره سرور اختصاصی (کلو لوکیشن)

در این نوع میزبانی سرور اختصاصی مشتری خود باید سرور دلخواه را بصورت فیزیکی خریداری کند و به محل دیتاسنتر مراجعه و آن را تحویل و مستقر نماید، اگر خرابی سخت افزاری پیش بیایید باید خود اقدام به تعویض و یا تعمیر آن کند، هزینه فقط شامل نگهداری بصورت واحد یونیت برق، پهنای باند مصرفی، مانیتورینگ و …. می شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *